Jump to navigation

  • ورود
  • فارسی
  • العربية
  • English
السبت ٠٣ محرم ١٤٤٧ ٠٢:٤٣
الرئيسية
  • الصفحة الرئيسية
  • العتبة المقدسة
  • اتصل بنا

استمارة البحث

فوق
0 users have voted.

تاریخچه ماشین دودی

١٤٤٣/٠٦/١٥0 comments8255 views

اولین خط راه آهن ایران از تهران به شاه عبدالعظیم

وسائل طی طریق در طهران قدیم عبارت بودند از: تخت روان، درشگه، کالسکه و واگون اسبی، تا اینکه در 14 ژوئن 1865 م قراردادی بسته شد فی مابین حاجی محسن خان سرتیپ، مأمور مخصوص دولت ایران در پاریس، به موجب اختیاری که از جانب پادشاه ایران برای واگذارکردن امتیاز ساخت و بهره برداری راه‌آهن طهران تا شاهزاده عبدالعظیم به او داده شده بود، و مسیو آدین دلکامبر مهندس، ساکن پاریس، به جهت راه‌انداختن یک رشته راه‌آهن که با کالسکه بخار حرکت‌ می‌کرد و از طهران به شاهزاده عبدالعظیم می‌رفت و طول آن تخمیناً ده‌هزار ذرع بود.

در سال 1306 ه. ق اولین قطار ایران که مردم آن را ماشین دودی نامیدند، بین طهران و شهرری آغاز به کار کرد. مردم حسابی از غول ماشینی ترسیده بودند و جرئت سوار شدن به آن را نداشتند. مدیران شرکت خارجی  به شاه عرض ماجرا کرده و مقرر شد که ناصرالدین شاه به همراه عده‌ای از اشراف و مقامات دولتی سوار ماشین شوند. پس از این سفر بود که ترس مردم نیز فرونشست و بازار سفر به شاه عبدالعظیم، هم برای زیارت و هم برای سیاحت رونق گرفت. ماشین دودی دارای تعدادی واگن بود ازجمله: لوکوموتیو، واگن مخصوص شاه، واگن مخصوص اعیان و دولتی ها، واگن زنانه، واگن های مردانه و واگن بار. کرایه از طهران به شهرری و بالعکس 3 شاهی بود و در اواخر کار به حدود 3 ریال رسید. این قطار فاصله طهران تا ری را تقریبا در 30 دقیقه می‌پیمود و مردم به ایستگاه‌های آن گار می‌گفتند که به فرانسوی همان گاراژ می‌شود. تعارف شاه عبدالعظیمی هم از همینجا نشأت گرفت که بلیط‌ها دوسره بود و مردم ری می‌دانستند که مسافر ماندنی نیست و بلیط برگشت را دارد، از این رو در تعارف شام به جدّ پافشاری می‌کردند، از آن جهت که مسافر بیچاره راهی جز بازگشت با قطار نداشت، قطعاً نمی‌توانست تعارف شام را بپذیرد.

 سرانجام امتیاز بهره برداری از این راه آهن در دوره رضاشاه لغو گردید، زمین‌های مسیر آن به جهت ساخت جاده عمومی و گردشگاه در اختیار شهرداری قرار گرفت و از آهن های آن در ساخت پل های مختلف استفاده شد.

شرح اسناد:

*قرارداد ساخت ماشین دودی

*کتابچه دروازه های دارالخلافه الباهره طهران به تاریخ هیجدهم شهر جمادی الثانی یکهزار و سیصد و چهار،دروازه حضرت عبدالعظیم

منابع : خاطرات وحید، شامل گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران، ج 2 ص 861 – سرگذشت طهران، 181-168 – نقش و جایگاه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در تحولات 150 سال اخیر ایران: ری قبله تهران، 17-27

 

 

دسته‌بندی‌ها: 
کتابخانه، موزه و مرکز اسناد
برچسب‌ها: 
ماشین دودی
شاه عبدالعظیم
مرکز اسناد
آستان حضرت عبدالعظیم
اولین خط راه آهن ایران

Related contents

تماس با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد

برگزاری پنجاه و سومین نشست کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب ایران اسلامی

اخبار آستان
اخبار جهان اسلام

١٤٤٤/١١/٢٣0 comments4676 views

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم ، قرائت دعای کمیل و احکام / عکس: اسدی

مراسم و آئین‌ها

١٤٤٥/١٢/١٧0 comments2307 views

سلسله جلسات تحکیم خانواده - حجت الاسلام والمسلمین تراشیون 01-03-403

مباحث تحکیم خانواده ( خانه ای مثل بهشت)

١٤٤٥/١١/١٧0 comments2083 views

سلسله جلسه درس اخلاق- آیت الله منفرد01-03-1403

سلسله جلسات معارفی
جلسات درس اخلاق (حجت الاسلام و المسلمین منفرد)

١٤٤٥/١١/١٧0 comments2185 views

  • أكثر زيارة
  • الأكثر تصويتا
لقاء الطلبة المسلمين من فرنسا و مدغشقر والإمارات العربية...حاج میثم مطیعی/ مسلمیه 1445یوم الاربعین 1445/التصویر فضل الله بیجنیلقاء مسلمي سنغافورة وماليزيا مع الأمين العام للعتبة...تستتقدير تكريم حافظي القران الكريم المشاركين في الدورات...تست
تقدير تكريم حافظي القران الكريم المشاركين في الدورات...تستتست
  • الصفحه الرئیسیه
  • تماس با ما
  • ارتباط با ما
  • ماهنامه خادم
  • نقشه

logo-samandehi

شرکت کشتیرانی ترنگ دریا